Een gezonde dosis vitamine focus, alsjeblieft!

The struggle is real. Slechts één notificatie op mijn telefoon en hoppa, daar gaat mijn aandacht…
Wat doe jij als je tijdens een taak of opdracht een nieuwe melding ontvangt? Inmiddels heb ik het goed onder controle maar ik was regelmatig geneigd om meteen mijn telefoon op te pakken of mijn mail te openen om te kijken wat het nieuws was. Gelukkig ging het vaak om een update en niet om spoed. Wel haalde het me volledig uit mijn focus. Het kostte me onnodig veel tijd en energie. Tijd die ik nu aan ander taken kan besteden!

In dit bericht zoom ik in op focus. Wat is het, hoe werkt het en je leest wat kun je doen om een gezonde dosis binnen te krijgen.

‘Sta bewust even stil om te kunnen verbeteren’

In de waan van de dag kan een enkele melding de concentratie in no-time van je overnemen. Soms heb je het niet eens door, totdat je er last van krijgt. Raak jij hier wel eens van gefrustreerd? Misschien herken jij ook het gevoel van behoefte aan overzicht, rust en controle. Dat is nou focus. Maar hoe creëer je dat?

Afleiding is gezond laten we wel wezen! Maar om meer focus te krijgen is bewustwording nodig. Sta daarom eerst eens even stil bij het feit dát je de focus verliest. Het overkomt ons allemaal. Wanneer raak jij afgeleid en waardoor? Denk hier even over na. Het is namelijk heel persoonlijk en voor iedereen anders. Als je nagaat hoe dit bij jou werkt, kun je daarmee aan de slag.

Hierbij 4 stappen om meer focus te creëren.

1. Wordt bewust van afleidingen
Ga voor jezelf na wanneer jij afgeleid raakt, hoe komt dat nu echt?
Is dat bewuste nieuwsgierigheid of is het ongemerkt een gewoonte geworden? Hoe vaak check jij daadwerkelijk je email, kijk je op je telefoon en scroll je door je sociale feed?

2. Maak het jezelf moeilijker
Zodra je weet waardoor en waarom je raakt afgeleid kun je hier iets aan gaan doen. Verwijder zoveel mogelijk afleidingen. Zet bijvoorbeeld alle notificaties uit en leg de telefoon tijdens het uitvoeren van je taken eens op afstand. En kies ervoor om je email op vaste tijden te bekijken en behandelen.

3. Werk met een planning
Deel je tijd goed in. Ga aan de slag met een planning en werk hierbij in blokken. Plan alles, daarmee bedoel ik zowel zakelijk én privé acties. Plan dus naast je afspraken ook je sociale media momenten, het werken aan je bedrijf of ontwikkeling en het lezen van email. Maak er taken van. Met een overzichtelijke planning kun je jouw concentratie onder controle krijgen. Ligt je telefoon tijdens elke taak naast je of bewust even niet? En heb je meerdere programma’s open staan of ben je alleen met de taak bezig van dat moment? Ontdek wat wel en niet voor jou werkt. Dit is voor iedereen anders. Zo kun je inzicht krijgen in hoe je jouw tijd besteed en je taken afstemmen op wat je hierbij nodig hebt.

4. Pauze
Ontspanning is gezond. Vergeet dus niet om je pauzes ook in te plannen. Wissel hierin af tussen ontspanning, beweging, inspiratie en rust momenten. Ga jij ook wel eens een rondje wandelen, doe je sportieve oefeningen of even een dansje tussendoor? Luister je ondertussen naar muziek of juist niet?

In de praktijk

Door goed bij mezelf na te gaan hoe en op welke momenten ik werd afgeleid ontdekte ik dat het vaker voorkwam dan gedacht. Ook in pauzes nemen bleek ik niet zo goed. Daar was veel winst te behalen dus! Dit is niet van de ene dag op de ander in je systeem geïmplementeerd, was er maar zo’n persoonlijke update om te downloaden! Maar je kunt jezelf deze update wel geven door eraan te blijven werken. En ik beloof je dat het werkt en daarmee wordt het zoveel leuker!

Met dit inzicht besloot ik het anders aan te gaan pakken. Mijn niet noodzakelijke notificaties staan uit, ik plan mijn momenten op sociale media in en voorkom op voorhand dat mijn email volloopt met informatie. Door met een realistische planning te werken neem ik nu pauzes op een manier die bij me passen. Hierdoor win ik tijd en zie ik mijn actielijst ook echt slinken gedurende de dag. Daarnaast reflecteer ik dagelijks om hiervan te blijven leren. Dit voelt zoveel beter dan voorheen!

Het betekent overigens niet dat ik niet meer spontaan op social media kijk, een mail tussendoor lees of afgeleid raak door een notificatie. Zeker wel! Maar ik betrap mezelf erop en maak dan een bewuste keuze om het mezelf even te gunnen of verder te gaan met mijn taak. Zolang ik me er maar goed bij voel en het mijn taken en opdrachten niet in de weg staat.

Wat mij ook helpt, is het luisteren naar instrumentale muziek tijdens mijn focusmomenten. Hiervoor zijn er bijvoorbeeld diverse playlisten op Spotify te vinden. Maar ook werk ik graag in stilte tijdens het schrijven van een blog. En tijdens reguliere taken zet ik juist graag de radio op de achtergrond aan. Hoe is dat voor jou?

Niemand staat de hele dag ‘aan’

Niemand staat de hele dag ‘aan’. Dus afleiding is zeker zo gezond, maar doe het wel bewust. Als je aan de slag gaat met de stappen kunnen de volgende vragen hierbij helpen:

  • Op welke momenten raak ik afgeleid?
  • Waardoor komt dit?
  • Wat is de aanleiding daarvan, ofwel hoe komt dat nu echt?
  • Kan ik er een patroon in herkennen?
  • Wat valt me hierin op?
  • Besteed ik mijn tijd wel zoals ik dat wil?
  • Wat heb ik nodig?
  • Wat kan ik hier zelf aan doen?

Meer focus levert me meer tijd en energie op. Het voelt een stuk prettiger wetende dat die ene vervelende taak straks klaar is. Wees hierin wel realistisch, verwacht niet dat het altijd lukt om met volle focus te werken. Maar door bewust te kiezen scheelt het enorm veel tijd en energie die je op een ander manier kunt besteden.

Gun het jezelf eens om hier even bewust naar te kijken, het mag!

Met deze tips kun je aan de slag om jouw focus te verbeteren. Wil je graag nog meer uit jezelf of je bedrijf halen? Dan ga ik graag met jou in gesprek. Meer tips & tricks ontvangen? Schrijf je hier en ontvang ze maandelijks rechtstreeks in je inbox.

Veel plezier & succes met het creëren van meer tijd en rust voor jezelf!

Groet!